کد مطلب:34202
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:14
چرا در قرآن به نام حضرت علي(ع) و ساير امامان تصريح نشده است؟
اوّلاً، حكمت آن را خدا ميداند.
ثانياً، ممكن است اگر تصريح به نام آن بزرگوار وساير ائمّه ميشد، مخالفين در قرآن دست ميبردند و آن را تحريف مي كردند.
ثالثاً: سبب نزول آيات د رزمان نزول معلوم بوده وعلم اسباب النزول مربوط به همين موضوع است؛ و آياتي كه در شأن حضرت امير المؤمنين علي(ع) وارد شده، معروف بوده است. مانند آية تبليغ «بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ» كه از مثل عبدالله بن مسعود روايت است، آن را چنين ميخوانديم: «بَلِغْ ما اُنْزِلَ اِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ في اَنَّ عَلَياً مَولَي الْمؤمنينَ». مائده/3
اين آيات همه معلوم بوده است كه اگر حتّي لفظ آن عام بوده،سبب نزول آن و يا مراد از آن خاص و شخص امير المؤمنين(ع) بوده است و در بعضي آيات مصداق اول و اكمل واتمّ و اشرف آن، حضرت است. اين فضايل بر هر شخصي كه اهل اطّلاع و انصاف باشد ـ كالشمس في رائعه النهار ـ روشن است.
علاوه بر اين دو مورد در قرآن كريم، كلمة «عليّ» وجود دارد؛ كه بر حسب بعضي تفاسير مراد از آن، امير المؤمنين(ع) است؛ و از جهت قواعد ادبي امكان اين كه مراد آن، حضرت باشد قابل انكار نيست.
آية اوّل، در اين سورة مريم، آية 50: «وَ وَهَبْنا لَهُمْ مِنْ رَحْمَتِنا وَ جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدقٍ عليّاً»
و آية ديگر در سوره زخرف، آية 4: «وَ اِنَّهُ في اُمِ الْكِتابِ لَدَيْنا لِعَليٍّ حَكيمٍ». (شواهد التنزيل حسكاني و تفسير لاهيجي)
معارف دين
آيةالله لطف الله صافي گلپايگاني
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.